Fase 2 - Når du går i 5-9. klasse

Eleverne i udskolingen på Skovvangskolen vil opleve en hverdag, hvor der er fokus på at finde en balance mellem struktur og variation.

• Læs op

Indhold

Hver morgen starter med et morgenbånd, hvor eleverne de første 15 minutter arbejder med forskellige faste aktiviteter. Det kan for eksempel være makkerlæsning på tværs af klasser, numbertalks, begrebsindlæring eller blot at se gårsdagens nyheder, da det er vigtigt for os, at eleverne får en forståelse og nysgerrighed på, hvad der sker i verdenen.

Vi arbejder med et løbende fokus på, hvordan elevernes faglige udvikling forløber gennem blandt andet faglige konferencer for personalet, men også gennem de skemalagte elevsamtaler at involvere eleverne i evalueringen af deres egne læreprocesser (jævnfør Spindelvævet).

I løbet af tiden i udskolingen vil eleverne mere og mere begynde at opfatte sig selv som en årgang. Dette sker bl.a. fordi vi fra 7-8. klasse arbejder intensivt med holddeling. Det betyder konkret, at vi parallellægger dansk og matematiktimerne på årgangen. Eleverne vil så blive inddelt i hold efter forskellige kriterier såsom sociale (gode relationer), faglige (niveaudeling) og relation til bestemte lærere.

Gennem undervisningen vil eleverne på Skovvangskolen stifte bekendtskab med forskellige læringsmiljøer gennem åbenskole-samarbejder. Skolen har en fast plan for, hvordan og hvornår eleverne bliver undervist på Ungdomsuddannelser i samarbejde mellem skolens og ungdomsuddannelsernes lærere. Eleverne vil også opleve, at vi udvikler på indsatserne fra indskolingen, idet eleverne for eksempel fortsat vil skulle se hinanden i fritiden, da vi arbejder med læringsteam, der er en videreudvikling af legegrupperne fra indskolingen.

Eleverne vil opleve et højdepunkt i deres skoletid i 8. klasse, hvor de er på udveksling. Udvekslingen er en del af skolens integration af den internationale dimension i undervisningen, idet vi søger at lave lejrskolen i samarbejde med skoler i andre lande. Det foregår blandt gennem Nordplus og Erasmus+. Skovvangskolen er den eneste Erasmus-akkrediterede skole 2022-27 i Århus Kommune, hvilket betyder, at vi årligt søger om muligheden for at sende vores elever ud og opleve verdenen.

Elevråd

Elevernes stemme får på Skovvangskolen magt gennem deres elevråd, der er har fået magt til at pege på tre temaer hvert år som skolens ledelse skal forholde sig til. Eleverne har bl.a. været bestemmende for skolens udbud af valgfag.

Valgfag

På Skovvangskolen tilbyder vi de obligatoriske praktiske valgfag i Håndværk-design, Billedkunst og Musik for 7-8. årgang.

Vi har derudover valgt at fastholde et ekstra samlet valgfag for 7-9. årgang på 2 lektioner om ugen, da det er vigtigt for os, at vores elever oplever fællesskabet på tværs af årgangene.  Eleverne kan vælge mellem:

• Danmark og EU - et samfundsfagligt valgfag, hvor eleverne supplerer de normale temaer fra samfundsfagsundervisningen med et EU-perspektiv. Faget afsluttes med en studietur.
    • Studietid i samarbejde med Red Barnet Ungdom.
    • Masterchef - madkundskab på et højere niveau, hvor du får mulighed for at arbejde med mere avancerede teknikker sammen med andre elever, der også har en særinteresse i mad.
    • Keramik
    • På job i skolen - et valgfag, hvor eleverne får en forståelse af arbejdsmarket og hjælp til ansøgninger om fritidsjob.
    • Euro-legend detective - et valgfag, hvor eleverne i samarbejde med partnere i andre lande arbejder med lokale myter. Valgfaget indebærer udveksling til Irland, Belgien og Spanien.
    • Ungetræner+ - et valgfag, hvor eleverne i samarbejde med Klub A45 og skolen oplever forskellige nye sportsgrene og får redskaber til at stå op og undervise andre børn. Der er indlagt praktik i valgfaget.
    • Læring i Norden - et valgfag, hvor der samarbejdes med skoler i Litauen og Estland omkring de unges hverdag og ungdomsliv. Valgfaget indebærer udveksling.

Vi arbejder også i udskolingen med et tæt samarbejde med jer som forældre, men begynder også langsomt i samråd med jer at åbne op for, at eleverne skal tage mere og mere ansvar for deres egen skolegang.

Din rolle som forælder til et barn i udskolingen

I 5.-9. klasse består din rolle som forælder blandt andet i at understrege over for dit barn, at skolegangen ikke kører af sig selv. Det kan være udfordrende i en tid, hvor dit barn måske er skoletræt eller mest optaget af de ting, der foregår uden for skolen med venner, kærester og fritidsinteresser. Det lyder banalt, men husk fortsat at tale med dit barn om skolen. Teenagere har også brug for den daglige samtale om stort og småt i forhold til skolen. En forælder, der viser interesse og lever sig ind i barnets situation, er en solid støtte i disse år.

Sidst opdateret: 21. november 2023